20 september 2011

Vad anser ni?

Läste en artikel i Aftonbaldet om att Fazer ska göra om förpackningen till sina kinapuffar. Visst, det är alltid trevligt med en ny förpackning och nytt utseende nu ändras förpackningen av den här anledningen: kinapuffarna är rasistiska.Klicka på länken för att läsa hela artikeln.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13649602.ab

Vad tycker ni, har det gått för långt med vad som är rasistiskt eller inte? Jag kan själv känna att det gärna går till överdrift många gånger. Jag tycker den lilla gula kinespojken på bilden är väldigt söt. Samtidigt förstår jag att inte alla kineser eller asiater för den delen är så gula och ser ut så.

En annan sak jag minns är när det var prat kring chokladbollarna som hos många heter "negerbollar" det skulle vara namnbyte på dem och ett förslag var att de skulle heta Brancobollar (om jag minns rätt) men det kunde de inte heta för det fanns en familj någonstans i Sverige som hette Branco i efternamn och de var mörkhyade. Jag som är 25% finsk och har en mormor som är 100% finsk inte klagar vi eller någon annan finsk över finska pinnar. Ska inte de då också byta namn? Rätt ska väl vara rätt eller?? 

3 kommentarer:

  1. Ja jag tycker att att det gått för långt. Ja menar kina puffar för mig kommer alltid vara kina puffar och jag tycker inte att det år något som är förnedrande i det. Men visst jag kan ändå förstå andra som kanske tycker det på ett sätt.. fast ändå inte hehe.

    SvaraRadera
  2. Vi betalade typ 12.000kr/person för hotell och flyg.. Så det är ingen billig resa men det är nästan omöjligt att hitta ett billigt boende i New York, det är svindyrt. Nu valde vi dessutom ett hotell mitt på Manhattan 200m från central park så självklart gjorde det att de blev dyrare! Men vi tyckte det var väldigt mycket värt att få bo nära mycket av det man vill se och uppleva!

    SvaraRadera